نوبت دهی آنلاین: 88029600
  • تاریخ انتشار : 1402/10/30 - 15:07
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1227
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران

با حضور تیم متخصصان قلب و عروق مرکز قلب تهران دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیش از 200 مراجعه کننده و بیمار در یکی از مناطق کم برخوردار جنوب تهران ویزیت، درمان یا به مرکز قلب تهران ارجاع شدند.

پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران  مرکز قلب تهران، روز پنجشنبه 28 دی  1402 یک تیم متخصص قلب و عروق شامل اساتید متخصص داخلی قلب، کمک بهیار، پزشک عمومی، دانشجویان پزشکی و کادر درمان با حضور در یکی از مناطق کم برخوردار جنوب تهران نسبت به ویزیت و ارجاع بیماران و مراجعین مرکز بهداشت جنوب تهران اقدام کردند.
دکتر علی واشقانی فراهانی رئیس مرکز قلب تهران، دکتر فرزاد مسعود کبیر رئیس پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر محمد حسن قاسمی متخصص قلب و عروق با حضور در این امر نیکوکارانه شخصا به ویزیت بیماران پرداختند.
دکتر فراهانی در مصاحبه ای در این زمینه گفت: خدا را سپاسگزارم که بعد از مدتها علاقه دوستان به یک مداخله جامعه محور، با پیشنهاد بنیاد خیریه قلب سالم توانستیم یک هم افزایی را بین بنیاد و مرکز قلب و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد کنیم و پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق را امروز شروع کنیم. امیدوارم که هر پنجشنبه بتوانیم در یکی از مناطق کم بهره مند یا مناطقی که امکانات ارائه خدمات قلب و عروق در آنجا محدود هست حضور پیدا کنیم و به شهروندان عزیز ارائه خدمت کنیم.
وی ادامه داد: نیروهای انسانی که امروز در این ارائه خدمت حضور دارند حدود 15 نفر از همکاران عزیز ما هستند، بخش عمده آنها نیروهای داوطلب اعم از متخصص قلب، پرستار و دانشجوی پزشکی هستند که کمک می کنند.
رویکرد اصلی پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق پیشگیری، ارتقای سواد سلامت جامعه است. این عزیزان با نرم افزار غربالگری قلب و عروق سوالاتی را از مراجعه کنندگان می پرسند، به آنها آموزش می دهند که این نرم افزار را روی گوشی های خود داشته باشند، همانطور که می دانید این نرم افزار قلب و عروقی که از چند سال قبل به همت مرکز پیشگیری از بیماری های قلب و عروق و بنیاد خیریه قلب سالم تهیه شده این قابلیت را دارد که علائم، نشانه ها، عوامل خطر و سبک زندگی افراد را ثبت  و بر اساس نیازهایی که آن فرد دارد توصیه های لازم را بر اساس آخرین راهنماهای بالینی ارائه کند.
وی افزود: کسانی که احتمال بروز بیماری های قلب و عروقی در 10 سال آینده شان خیلی بالا است ویزیت می شوند، نوار قلب از آنها گرفته می شود و اگر نیاز باشد به کمک مرکز قلب تهران دستگاه اکوکاردیوگرافی را منتقل کردیم تا در همین محل انجام شود فکر می کنم با این مجموعه ای که امروز اینجا وجود دارد بیش از 90 تا 95 درصد نیازهای تشخیصی و درمانی کسانی که مراجعه کننده هستند برطرف خواهد شد.
وی گفت: دپارتمان پیشگیری از بیماری های قلب و عروق این افراد را پیگیری خواهد کرد و کسانی که نیاز به اقدامات تشخیصی یا درمانی پیشرفته تری دارند به دپارتمان ارجاع داده می شوند و هماهنگی های لازم برای اینکه در مرکز قلب سرویس های تکمیلی را دریافت کنند، انجام خواهد شد.
امیدوارم که این شروع تداوم داشته باشد بتوانیم در سال آینده به اکثر نقاط مراجعه کنیم و بخش آسیب پذیر و کم بهره مند شهر تهران را ویزیت  و خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه کنیم.
رئیس مرکز قلب تهران در ارتباط با تعداد مراجعین گفت: ما پیش بینی کرده بودیم که بتوانیم 150 نفر را سرویس دهیم اما فکر می کنم که مراجعه کنندگان از این بیشتر باشند ولی ما تا آخرین فرد اینجا حضور خواهیم داشت. هماهنگی خوبی را معاونت محترم بهداشت دانشگاه انجام دادند و امکان انجام آزمایش هایی که ما برای غربالگری نیاز داشتیم مانند قند خون و چربی فراهم بود، نمونه ها گرفته شد. اطلاعات این افراد در نرم افزار گرفته شده و این اطلاعات روی نرم افزار می نشیند و می تواند توصیه های دقیقتری را در روزهای آتی به مراجعه کنندگان ارائه کند.
دکتر واشقانی فراهانی در پایان از همکاری معاونت بهداشت دانشگاه قدردانی کرد و گفت: از  همه کسانی که این بستر را فراهم کردند تا کسانیکه می خواهند به صورت داوطلبانه ارائه خدمت تأثیرگذار داشته باشند تشکر می کنم.
دکتر فراهانی در رابطه با هزینه این ویزیت و غربالگری گفت: تمام خدماتی که اینجا ارائه شد اعم از غربالگری، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و آزمایشات کاملاً رایگان است. یک بخش آن را معاونت بهداشتی تقبل کرده و بخش دیگر آن را خیرین پرداخت می کنند، خیرینی که همکار بنیاد خیریه قلب سالم هستند و یک بخش از هزینه ها را هم مرکز قلب تهران پوشش داده است.
امیدوارم که ما بتوانیم سازمانها و نهادهایی مانند هلال احمر را هم در ویزیت های آتی همراه داشته باشیم و این ارائه خدمت خیرانه بدون هیچ هزینه ای برای مراجعه کنندگان انجام شود
در ادامه دکتر کبیر رئیس پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه گفت: ما امروز 28 دی ماه 1402 در یکی از پایگاه های بهداشتی جنوب شهر تهران هستیم در قالب طرح پنجشنبه های نیکوکاری غربالگری بیماری های قلب و عروق که به همت بنیاد خیریه غیر دولتی قلب سالم ایران و با همکاری مرکز قلب تهران به انجام میرسد، در خدمت همشهریان و هموطنان عزیزمان در این مرکز هستیم. خیلی از دوستان غربالگری و پیشگیری از بیماری های قلب و عروقی را بسیار ساده و در دسترس تصور می کنند. خیلی از ماها که در مراکز دانشگاهی، بیمارستان های سطح یک کشور مشغول طبابت و آموزش طب هستیم احساسمان بر این است که کسی که دیابت، فشار خون و چاقی دارد حتما متوجه آن است و درمان برای آن دریافت می کند و به احتمال زیاد این درمان ها توانسته قند، فشار خون و وزن بدن را به محدوده مطلوب برساند. اما متاسفانه وقتی شما در فضایی خارج از فضاهای آکادمیک و دانشگاهی قرار می گیرید متوجه می شوید که وضعیت کنترل عوامل خطر چقدر می تواند نابسامان و خارج از عرف و منطق به نظر برسد. عده زیادی از بیماران هستند که از وجود بیماری دیابت یا چربی خون و فشار خون بالا خود بی اطلاع هستند. عده زیادی از بیماران هم هستند که می دانند مبتلا به دیابت اند، مثلا از  15  یا 20 سال پیش و متاسفانه با این عنوان که قرص هایم تمام شد و تصمیم گرفتم دیگر تمدید نکنم یا به نظرم رسید دیگر ادامه ندهم، یا مشکل مالی داشتم برای تهیه دارو درمان دیابت، فشار خون و چربی خون خود، که درصد بسیار بالایی درمان را ترک کردند و عده زیادی از بیماران بودند که درمان های عجیب و غریبی را دریافت می کردند. فردی چربی خون بسیار بالایی داشت که از یک درمان گیاهی که من برای اولین بار اسم آن را شنیدم استفاده می کرد. عزیزانی بودند که به صورت دل بخواهی یک روز در میان یا دو روز در هفته از داروهای دیابت و چربی خون استفاده می کردند.
وی در ادامه گفت: این نشان دهنده آن است که دانشگاه ها باید خیلی خیلی بیشتر بتوانند در محیط حضور داشته باشند و اساتید بتوانند بیایند و پروتکل هایی را که در پیشگیری و کنترل عوامل خطر و جود دارد به فیلد بیاورند، نظارت بکنند، طراحی بکنند، حضور داشته باشند و نیروی انسانی لازم تامین شود که کار غربالگری و پیشگیری ازبیماری های قلب و عروقی در لولی که استاندارد است اتفاق بیفتد.
دکتر قاسمی یکی دیگر از اساتید حاضر در غربالگری در مصاحبه کوتاهی گفت: اولین جایی که امروز آمدیم مرکز بهداشت امام صادق علیه السلام در جنوب تهران است که استقبال بسیار زیادی شده بود و تعداد افرادی که نیاز به پیگیری مسائل قلب و عروق داشتند بسیار قابل توجه بود. امیدوارم تجربه خوبی کسب کرده باشیم برای استفاده در جلسات بعد و مهمترین نکته این است که ما بتوانیم یک الگوی مناسب را برای سایر رشته ها و شهرها یی که متخصص ندارند ارائه بدهیم. جاهایی که متخصص ندارند شاید نیاز نباشد به صورت دائمی یک متخصص آنجا حضور داشته باشد اما اینکه  به صورت دوره ای متخصصین در رشته های مختلف بتوانند هر ماه یا چند ماه یک بار حضور پیدا کنند و بیمارانی که نیازمند هستند را ویزیت کنند، با ارائه یک الگوی مناسب می توان کمک شایان توجهی به بهداشت و درمان مردم در کل کشور کرد. ما هم حتما این راه را با قدرت، تلاش و همکاری بیشتر ادامه می دهیم تا بتوانیم یک الگوی خوب را در سراسر کشور ارائه کنیم.

  • گروه خبری : حوزه ریاست,معاونت درمان,رخدادها,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 257091
سید محسن اسماعیلی
تهیه کننده:

سید محسن اسماعیلی

پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران پنجشنبه های نیکوکاری قلب و عروق در مرکز بهداشت جنوب تهران