آشنایی با واحد مدیریت کیفیت |
مسئول واحد مدیریت کیفیت:
دکتر ژیلا منوچهری مقدم
واحد مدیریت کیفیت از ابتدای راه اندازی مرکز قلب تهران تشکیل شده و به دلیل توجه ویژه مدیران ارشد بیمارستان در طول ۲۱ سال فعالیت خود، به تناسب شرایط و تکالیف قانونی و در چارچوب اولویت ها و سیاست های بیمارستان، مسئولیت های مشخصی را بر عهده داشته است.
واحد مدیریت کیفیت، در ابتدا فعالیت اصلی خود را با تمرکز بر استقرار سیستم مدیریت کیفیت با الگوی ISO 9001:2000 آغاز نمود. تلاش جمعی کلیه کارکنان به ویژه بخش های پرستاری و حمایت مدیریت منجر به اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت در آبان ماه سال 1383 شد. در طول سال های قبل و بعد از اخذ گواهینامه، تعهد به کیفیت و تلاش برای ارتقاء آن به یکی از ابعاد فرهنگ سازمانی این مرکز تبدیل شده و به صورت بخشی از فعالیت های جاری بخش ها و واحدهای مختلف درآمده است.
از سال 1386 به دنبال انتخاب الگوی "حاکمیت خدمات بالینی" به عنوان الگوی ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستان ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز قلب تهران نیز با این الگو هم راستا شده و در سال های 1389 و 1390 به دنبال اجرای مطلوب این الگو، به ترتیب جوایز جشنواره رازی و جشنواره کشوری حاکمیت بالینی را دریافت نمود.
پس از ابلاغ استانداردهای اعتبار بخشی ملی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 139۰ ، مسؤولیت هدایت برنامه استقرار استانداردهای اعتباربخشی برعهده واحد مدیریت کیفیت گذاشته شد. یادآوری می شود این استانداردها، جایگزین چک لیست های قبلی ارزشیابی سالانه بیمارستان ها شده و از سال 1392، به عنوان مبنای درجه¬بندی بیمارستانها قرارگرفتهاند. پیاده کردن این استانداردها به دلیل حجم و گستردگی زیاد محورها از یک سو و جدید بودن برخی محورها از سوی دیگر، سهل الوصول نبوده و تنها با همراهی، همدلی و همت تک¬تک کارکنان بیمارستان امکان¬پذیر شده است. خوشبختانه در تمامی دوره های ارزیابی کشوری، مرکز قلب درجه یک و در چهارمین دوره (۱۳۹۹) درجه یک برتر را کسب نموده است.
فعالیت های اصلی واحد مدیریت کیفیت را می توان به ترتیب زیر برشمرد: |
• تدوین و به روز رسانی فرآیندهای جاری بیمارستان با مشارکت صاحبان فرآیند
• مشارکت در تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان
• مشارکت در طراحی و تدوین برنامه عملیاتی سالیانه بخش ها و واحدها با همکاری مسؤولین هر بخش/ واحد
• مشارکت در تدوین و اجرای برنامه های بهبود کیفیت بخش ها و واحدهای بیمارستان
• نظارت بر تدوین و بازنگری سالیانه مجموعه خط مشی و روش های اجرایی بیمارستان
• تدوین و بازنگری فرآیندها با همکاری صاحبان اصلی فرآیند با تأکید بر اصلاح فرآیند و افزایش بهره وری
• تعیین و بازنگری شاخص های کیفی فرآیندها و تدوین شناسنامه شاخص های مرکز
• پایش شاخص های کیفی و فرآیندی جهت ارائه به مدیران ارشد مرکز و انجام مداخلات اصلاحی مورد نیاز
• مشارکت در تدوین برنامه ایمنی بیمار و همکاری نزدیک با کارشناس ایمنی بیمار در پایش شاخص های مرتبط
• مشارکت فعال در بازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار و تهیه گزارش های موردی جهت ارائه در کمیته ایمنی بیمار
• مشارکت مؤثر در کمیته های بیمارستانی
• همکاری در تهیه گزارشات برون سازمانی به ویژه در حوزه های مرتبط با ارتقاء کیفیت
• هدایت برنامه های نظرسنجی (بیماران و کارکنان) در بیمارستان و پیگیری اقدامات اصلاحی از طریق کمیته های مرتبط
• تدوین، بازبینی و به روزرسانی پروتکل های داخلی
• نظارت بر تهیه، تأیید، توزیع مستندات درون سازمانی ( فرم ها، دفاتر، جداول، چک لیست ها، لیست ها و ... )