کسب رتبه یک برتر در ارزیابی اعتبار بخشی بیمارستان های کشور توسط مرکز قلب تهران
مریم امینی مدیر بهبود کیفیت و اعتباربخشی مرکز قلب تهران گفت: مرکز قلب از همان سال های اول فعالیتش با توجه به برنامه ریزی و اجرای استانداردهای ایزو و اخذ گواهی سیستم مدیریت کیفیت به عنوان یکی از مراکز الگوی موفق در سطح وزارتخانه، دانشگاه و بین سایر مراکز درمانی، یک بیمارستان خوب و باکیفیت و بین مردم شناخته شده بود.
به گزارش روابط عمومی مرکز قلب تهران، پیرو ارزیابی های اعتباربخشی دور پنجم بیمارستانهای کشور که در مرکز قلب در اسفندماه 1401 انجام شده بود بعد ازاعلام نتایج، این مرکز جز بیمارستان های منتخب یک عالی/ برتر شد و متعاقب آن در هفته اول بهمن ماه سال 1402 این مرکز توسط یک تیم ارزیابی کشوری از وزارت متبوع مورد راستی آزمایی قرار گرفت که ضمن بررسی نتایج ارزیابی های صورت گرفته و نمرات کسب شده و جمع بندی نظرات تیم نظارتی در نهایت، مرکز قلب تهران موفق به کسب رتبه یک برتر شده است در همین خصوص مصاحبه ای با مریم امینی مدیر بهبود کیفیت و اعتباربخشی این مرکز انجام شد که در زیر می خوانیم.
باتوجه به کسب رتبه یک برتر مرکز قلب، به نظر شما چه نقاط برجسته ای عامل کسب این رتبه بوده است؟
ابتدا از روابط عمومی مرکز کمال تشکر را دارم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند تا به عنوان یک عضو جدید در خانواده مرکز قلب با افتخار کسب رتیه یک برتر که به حق شایسته این مرکز می باشد را به تیم هیئت رئیسه مرکز، اساتید، پزشکان، همکاران دفتر پرستاری، کادر پرستاری، اداری، پشتیبانی و تمامی همکاران محترم مرکز تبریک عرض کنم.
قطعاً کسب امتیازات برتر در این مرکز قدمت دیرینه ای داشته و ازآنجا که بنده در یکی از بیمارستانهای همین دانشگاه در واحدهای مشابه فعالیت داشتم و دورادور از خدمات و موفقیت های مرکز قلب مطلع بودم. مرکز قلب از همان سالهای اول فعالیتش با توجه به برنامه ریزی و اجرای استانداردهای ایزو و اخذ گواهی سیستم مدیریت کیفیت به عنوان یکی از مراکز الگوی موفق در سطح وزارت بهداشت، دانشگاه و سایر مراکز و یک بیمارستان خوب و باکیفیت بین مردم شناخته شده بود و صد البته اراده ریاست و تیم مدیریتی مرکز در طول این سالها برای ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات به بیماران، حضور پزشکان متعهد و تمام وقت، توجه به کارهای زیربنایی و اصولی و عاری از هرگونه اقدامات نمایشی، روحیه همدلی، تعهد و تعلق بالای سازمانی کارکنان نقش مؤثری داشته است.
با توجه به تلاش بسیاری از مراکز برای رسیدن به این جایگاه، حفظ آن را در چه درجه ای از اهمیت اولویت بندی می کنید؟
در یک دهه اخیر با ابلاغ و الزام پیاده سازی استانداردهای ملی اعتباربخشی و ارزیابی بیمارستانها در 5 دوره و تلاش خیلی از مراکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی برای رساندن خود به بیمارستانهای پیشرو و رقابت بیشتر بین بیمارستانها قطعاً حفظ این جایگاه را برای این مرکز سخت تر کرده است. همینطور با فراز و نشیبهایی که این مرکز در چند سال اخیر در مواجهه با برخی تهدیدات بیرونی و چالشهای داخلی من جمله تورم، شیوع کوید 19، تحریم، افزایش مراجعه بیماران قلبی با بیماریهای زمینه ای متعدد، بالا رفتن قدمت ساختاری بیمارستان و چالشهایی در تأمین منابع و نیروی انسانی، رسیدن تعداد بسیاری از نیروهای انسانی مجرب به سن بازنشستگی و ورود نیروهای جدید و کم سابقه و اهمیت بیشتر جانشین پروری و پایین آمدن قدرت خرید مراجعین و افزایش انتظارات و نیاز به توسعه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در حوزه بیماریهای قلب و عروق و غیره روبرو بوده است ولی علیرغم وجود این مشکلات، این مرکز توانست در دوره پنجم اعتباربخشی بین بیمارستانهای کشور جزء بیمارستانهای برتر، امتیاز کسب کند و سرآمد باشد.
قطعاً حصول این نتیجه مرهون برنامه ریزی و حمایت ریاست و معاونین محترم، همکاری مدیرمحترم پرستاری مرکز، روحیه کار تیمی، ارتباط و تعامل کاری خوب بین گروههای مختلف شغلی اعم از پزشک، پرستار و کارشناسان مرتبط و تلاش و دلسوزی کادر پرستاری، کادر پزشکی و سایر مسئولین، کارشناسان و کارکنان اداری و علی الخصوص واحدهای پشتیبانی بوده است.
چه نکاتی را در به دست آوردن این رتبه و جایگاه موثر می دانید؟
تلاش مستمر برای اصلاح و روان سازی فرایندها، استانداردسازی کارها به عنوان فرهنگ سازمانی غالب، رویکرد خوب و مؤثر فعالیتهای آموزشی در سطوح مختلف، ارتقای فعالیتهای پژوهشی، پایش مستمر شاخصها، طبابت مبتنی بر شواهد، استفاده از دستورالعملها وگایدلاینهای به روز بالینی در ارائه خدمات، پروتکل محور بودن فعالیتهای جاری، توسعه خدمات تشخیصی و درمانی و راه اندازی اقدامات غربالگری و پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق از نکات موثری است که هر مرکز یا بیمارستانی برای رسیدن به این نقطه باید آن را رعایت کند.
در پایان اگر مطلب قابل ذکری را لازم می دانید بفرمایید:
باید اضافه کنم واحد مدیریت کیفیت در این سالها با همت دکتر ژیلا منوچهری مدیر کیفیت سابق مرکز و تیمی که مسئولیت آن را بعهده داشت بعنوان متولی اصلی در پیاده سازی و نظارت بر اجرای استانداردهای اعتباربخشی همیشه همراه واحدها و بخشها بودند و این برای من باعث افتخار است که دستاوردهای ارزنده ای را تحویل گرفتم و در این مدت کوتاهی که در خدمت عزیزان خانواده مرکز قلب هستم تنها توانستم سعی کنم زحمات عزیزان را تا حد امکان به نحو شایسته ارائه دهم. بدون شک حفظ و ارتقای این رتبه نیاز به تلاش برای بهبود مستمر کیفیت دارد و از طرفی امیدوارم مسیر بهبود کیفیت در خدمات سلامت هم از طریق سازمانهای بالادستی و واحدهای ستادی هرچه بیشتر هموارشده و در تلاش و زحمات بیمارستانها نیز مؤثر واقع شود.
ارسال به دوستان