نوبت دهی آنلاین: 88029600
  • تاریخ انتشار : 1403/06/27 - 09:08
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 180
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

برگزاری جشنواره روز جهانی ایمنی بیمار در مرکز قلب تهران

با حضور دکتر فراهانی، اساتید، کادر درمان و کارکنان مرکز قلب 17 سپتامبر روز جهانی ایمنی بیمار گرامی داشته شد.

به گزارش سینا رسانه مرکز قلب تهران، روز دوشنبه 26 شهریور 1403 جشنواره روز جهانی ایمنی بیمار با حضور دکتر علی واشقانی فراهانی رئیس، دکتر جمشید باقری معاون درمان، دکتر مهدی مهرانی معاون آموزشی، دکتر اردشیر شیخ آزادی مسئول فنی، معصومه دلاور مترون، دکتر مریم آقا کوچک زاده مسئول داروخانه ها و مریم امینی مسئول مدیریت کیفیت مرکز قلب تهران و سمیه دست رنج کارشناس ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالن آمفی تأتر مرکز برگزار شد.

دکتر فراهانی در خصوص این روز گفت: همه می دانیم که رسالت اصلی ای که حوزه سلامت به عهده اش است دستیابی به سلامت یا ارتقاء سلامت است. این هدف پایه و اساسی همیشه در معرض تهدید قرار دارد، هم در روند تشخیصی که برای بیماران اتخاذ می کنیم و هم در مراحل درمان ممکن است اتفاقاتی بیفتد که با رویکرد اصلی و روح خدمات جامعه پزشکی و جامعه سلامت مغایرت داشته باشد.

وی ادامه داد: در آمارهایی که از مایو کلینیک اعلام کرده اند یک سوم مرگ ها به علت مداخلات تشخیصی و درمانی در بیمارستان ها اتفاق می افتد البته فقط این مطالعه این را نشان نداده است و مطالعات مکرری در این باره وجود دارد که این مسئله را تأیید می کند.

رئیس مرکز قلب اضافه کرد: نکته ای که بنده به فراگیرانی که در حال آموزش هستند گوشزد می کنم این است که ابتدا باید بیاموزیم در ارتباط با برخی بیماری ها چه کار درمانی ای را انجام ندهیم مثلاً در مورد بیماری که دچار تنگی دریچه آئورت است می گویم اول باید یاد بگیرید که در مورد این بیماری چه کارهایی نباید انجام شود منجمله استفاده از تردمیل برای این بیمار.

بعد از آن معصومه دلاور در رابطه با روز جهانی ایمنی بیمار گفت: رعایت اصول ایمنی با توجه به چالش هایی که در حوزه بهداشت و درمان امروزه درگیر آن هستیم نه تنها امروزه یک ضرورت است بلکه بعنوان اساس کار مراقبت و بهداشت و درمان در مراکز درمانی است.

مترون مرکز قلب ادامه داد: از استراتژی های اصلی این مرکز رعایت اصول ایمنی در تمام فرایندهای کاری و عملکردی می باشد.

وی اضافه کرد: مراقبت و درمان یک کار تیمی است و هرچه تعامل بین گروه های مختلف در بیمارستان بالاخص بین گروه پزشکی و پرستاری بهتر باشد اثر بخشی ایمنی اقدامات مداخلات بالاتر می رود.

سپس دکتر شیخ آزادی در خصوص فرهنگ ایمنی بیمار گفت: واقعیت مطلب این است که با توجه به آمارهای موجود و گستردگی که بحث آسیب هایی که نباید به بیماران وارد شود وجود دارد، مسئله ای بسیار حائز اهمیت می باشد و به همین دلیل باید فرهنگ ایمنی یک فرهنگ عاری از سرزنش و اصولی حاکم باشد تا اصطلاحاً به دنبال پیدا کردن مجرم و مچ گیری نباشد.

وی عنوان کرد: در بحث ایمنی یک رویکرد سیستمیک وجود دارد نه یک رویکرد فردی و وقتی یک اتفاقی می افتد باید دنبال این باشیم که چرا این اتفاق افتاد، نه اینکه چه کسی مقصر است. اینجاست که باعث می شود تا مجموعه کسانیکه در ارائه آن خدمت دخیل هستند خودشان داوطلبانه همکاری و کمک کنند که این بحث بصورت جدی تری دنبال شود.

در ادامه مراسم دکتر مهرانی در مورد تجربه ای که بیمار از بدو ورود به بیمارستان تا زمان ترخیص به دست می آورد سخن گفت و ادامه داد: آن چیزی که از بدو ورود تا ترخیص در مورد ایمنی  بیماران حائز اهمیت است، رفتار و توجه ما در رصد بیمار است و همه این رفتار روی تجربه بیمار اثر دارد که به آن پیشنت اکسپرینس می گویند و این در نهایت چیزی است که یک بیماری که از این بیمارستان می رود، تجربه ای است که در مجموع از ما پیدا کرده است و در مورد ایمنی ما نباید ذهنمان را به سمتی ببریم که فقط بیمار سالم شود که البته این جزو اصول ایمنی است اما اگر بیمار با یک اطمینان خاطر، رضایت کامل و آرامش روان از بیمارستان مرخص شود بسیار حائز اهمیت می باشد.

مریم امینی در مورد سطوح فرهنگ ایمنی در سازمان صحبت کرد و گفت: در رفرنس های مختلف سطوح فرهنگ ایمنی را بصورت 5 سطح نشان دادند که به شکل یک نردبان می باشد و هرکدام از پله ها که بالاتر می رود دارای یک سری خصوصیات متمایزی است که نشان می دهد که نسبت به سطح قبلی پیشرفت کرده و بهبود یافته است.

وی در مورد این سطوح پنجگانه که شامل بی تفاوتی، واکنشی، محاسبه گر، کنشی و مترقی می باشد مطالبی را بیان کرد.

دکتر آقا کوچک زاده نیز در خصوص اهمیت جایگاه ایمنی بیمار در بحث دارو گفت: می خواهم دو عدد کلی را خدمت عزیزان گزارش دهم تا بدانیم که جایگاه ایمنی بیمار در بحث دارو چقدر اهمیت دارد، اولی این است که در کشورهای پیشرفته 50 درصد خطاهایی که برای بیماران اتفاق افتاده بحث مشکلات دارویی آنها می باشد و این مشکلات هم فقط در زمینه دادن دارو به بیمار نیست بلکه تشخیص عارضه دارویی است و دومین عددی که می خواهم خدمتتان گزارش کنم این است که از هر 30 بیماری که ما فکر می کنیم ایمنی کافی برایش اتفاق افتاده یکی شان خطای دارویی داشته است.

در ابتدای مراسم فاطمه میرآخورلی کارشناس ایمنی بیمار مرکز قلب تهران ضمن خوشامدگویی به حاضرین، در خصوص اهمیت ایمنی بیمار گفت: در بحث ایمنی بیمار آنچه که مهم است کاهش خطا، پیشگیری و کاهش خطرات احتمالی و آسیب هایی است که حین ارائه خدمات مراقبتی به بیمار ممکن است وارد شود. در روند ارائه مراقبت های سلامت هیچکس نباید آسیب ببیند اما با این وجود روزانه هزاران بیمار در سراسر جهان حین دریافت خدمات سلامت از آسیب های قابل اجتناب رنج می برند به همین دلیل هفتاد و دومین مجمع جهانی بهداشت قطع نامه ای را با عنوان اقدام جهانی در مورد ایمنی بیمار در سال 2019 تصویب و تأیید روز جهانی ایمنی بیمار را تأکید کرد.

لازم به ذکر است که در طول این جشنواره 20 کلیپ آموزشی کوتاه با موضوع ایمنی بیمار که همکاران بخش های مختلف پرستاری و پاراکلینیک آنها را ساخته بودند پخش شد و در قالب یک مسابقه  به چند کلیپ برتر جوایزی تعلق گرفت.

همچنین از تعدادی از همکاران بازنشسته شامل دکتر علیرضا حاجی قاسمی مدیر اجرایی، دکتر ژیلا منوچهری مقدم مسئول مدیریت کیفیت، سعیده معصومی کارشناس ایمنی بیمار، ندا مبصّر سوپروایزر آموزشی و بهاره سعیدی سوپروایزر بالینی که قبلاً در بحث ایمنی بیمار مرکز قلب همکاری داشتند با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

از نکات برجسته این جشنواره اجرای تئاتر طنز با موضوع ایمنی بیمار توسط همکاران واحد پرستاری مهدی حاجی زاده، جمشید احمدی و میثم رضایی بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

از دیگر ویژگی های این جشنواره برگزاری نمایشگاه پوستر با محوریت ایمنی بیمار بود که در لابی آمفی تأتر مرکز قلب تهران در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت.  

 

 

  • گروه خبری : همایش,معاونت درمان,دفتر پرستاری
  • کد خبر : 277779
سید محسن اسماعیلی
تهیه کننده:

سید محسن اسماعیلی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *