مرکز قلب تهران

من چگونه می توانم کلسترول بالای خود را کاهش دهم ؟


افزایش کلسترول خون می تواند منجر به بروز بیماری قلبی و سکته مغزی شود . گرچه شما جهت کاهش سطح کلسترول خود و محافظت از خودتان می توانید اقدامات زیادی انجام دهید، ولی هم چنان نیمی از افراد بزرگسال دارای سطوح بالای کلسترول خون می باشند. (بالاتر از mg/dl 200).
از طریق تغذیه صحیح ، کاهش وزن در صورت نیاز و فعالیت جسمانی شما می توانید کلسترول خود را کاهش دهید. همچنین در برخی از افراد مصرف دارو ضروری است ، چرا که تغییر رژیم غذایی در آنها کافی نمی باشد . پزشک و پرستار شما در تنظیم یک برنامه کاهش کلسترول و حفظ سلامتی به شما کمک می کنند .
اکثر بیماری های قلبی عروقی به دلیل رسوب کلسترول، پلاک و سایر رسوبات چربی در دیواره سرخرگها ایجاد می شوند . ممکن است سرخرگهای تغذیه کننده قلب آنقدر دچار گرفتگی شوند که میزان جریان خون کاهش یابد و سبب بروز درد قفسه سینه گردد . اگر لخته خون تشکیل گردد و سرخرگ را دچار انسداد سازد، ممکن است حمله قلبی رخ دهد . به طور مشابه اگر یک لخته خون یک سرخرگ خونرسانی کننده مغز را دچار انسداد سازد، سکته مغزی رخ می دهد .

من چه چیزی باید بخورم ؟


تمرکز خود را برروی غذاهای حاوی چربی اشباع شده اندک، بدون چربی ترانس و کم کلسترول مانند موارد زیر قرار دهید :
• انواع میوه ها و سبزیجات (روزانه 8 تا10 واحد غذایی مصرف کنید .)
• انواع محصولات غله ای مانند نان ، برنج و ماکارونی شامل غلات سبوس دار (روزانه 6 واحد غذایی یا بیشتر مصرف کنید ) .
• محصولات لبنی بدون چربی یا کم چربی (روزانه 2 تا 3 واحد غذایی) .
• مرغ بدون پوست وگوشت قرمز(مجموع روزانه حداکثر 170 – 140 گرم)
• ماهی چرب (در هفته دست کم 2 واحد غذایی به صورت کبابی یا
پخته شده در فر) .
• لوبیا و نخود .
• دانه ها و آجیل در مقدار محدود (4 تا 5 واحد غذایی در هفته) .
• روغن های نباتی غیراشباع مانند کانولا ، ذرت ، زیتون یا روغن سویا (البته میزان استفاده از کره گیاهی یا ترکیبات تهیه شده از آن محدود باشد).
 

من مصرف چه چیزهایی را باید محدود کنم ؟


• شیر کامل، خامه یا بستنی.
• کره حیوانی ، زرده تخم مرغ و پنیر و غذاهای تهیه شده از آنها.
• گوشت امعاواحشای حیوانات مانند جگر ، قلوه و مغز و کله پاچه.
• گوشت های فرآوری شده پرچربی مثل سوسیس ، کالباس ، سالامی و هات داگ.
• گوشت اردک و غاز.
• کیک ها و نان های تهیه شده از زرده تخم مرغ و چربی های اشباع شده.
• روغن های اشباع شده مانند روغن نارگیل ، خرما یا دانه خرما.
• روغن های جامد مانند روغن های نباتی جامد هیدروژنه.
• غذاهای سرخ کردنی.

در طبخ غذا به چه نکاتی باید توجه داشت؟


• هنگامی که غذا را می جوشانید ، کباب می کنید یا می پزید، روغن آن را آبکش نمایید .
• جهت آب دار کردن غذا ،‌ چربی یا آب غذارا برروی آن نریزید و از سایر مواد مثل آب میوه(لیمو ترش یا نارنج) استفاده کنید.
• بجای سرخ کردن غذا، آن را آب پز نموده یا در فر کباب کنید.
• قبل از طبخ غذاتمام چربی های قابل مشاهده آن را جدا نموده و همه پوست مرغ را بکنید (اگر می خواهید یک مرغ یا بوقلمون کامل را کباب کنید، پس از کباب شدن پوست آن را جدا کنید ) .
•جهت چرب کردن غذا در فر، از اسپری روغنهای نباتی استفاده کنید .
• میزان کمتری از غذاهای چرب و میزان بیشتری از غذاهای کم چرب مانند ماکارونی ، برنج ، لوبیا و سبزیجات را میل بکنید .
• غذاهای تهیه شده از تخم مرغ را با استفاده ازسفیده تخم مرغ یا جایگزینهای تخم مرغ (و نه زرده تخم مرغ) تهیه کنید .
• بجای پنیر معمولی از پنیر کم چربی ، پنیر موزارلای تهیه شده از شیر بدون چربی و سایر پنیرهای بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید.

من چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟


با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.

آیا پرسش یا توضیحی از پزشک خود دارید ؟


دقایقی را برای یادداشت سوالات خود در ملاقات بعدی خود با پزشکتان اختصاص دهید. برای مثال:
من در موارد غذا خوردن در بیرون از خانه، چه می توانم بکنم ؟
چرا کنترل وزن و انجام فعالیت جسمانی مهم هستند؟
 
 
تهیه و تنظیم :
واحد پیشگیری و آموزش همگانی مرکز قلب تهران
دکتر اکبر نیک پژوه

       


تعداد بازدید : 754
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...
ساعت و تاریخ : 04:36- 1397/8/28
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :
شماره تماس :
توضیحات :
نظرسنجی
نظر شما پيرامون کيفيت اطلاع رساني وب سايت چيست




 
مجله مرکز قلب تهران
ویژه پرسنل