مرکز قلب تهران

من چگونه می توانم از افزایش وزن به هنگام ترک سیگار جلوگیری کنم ؟


ترک سیگار به مفهوم افزایش خودکار وزن نمی باشد. حتی اگر چند کیلوگرمی هم وزن شما افزایش یابد خیلی مهم نیست و حفظ جان شما و دیگران مهم تر می باشد. معمولا علت افزایش وزن بهنگام ترک سیگار پر خوری می باشد . اگر شما مراقب غذای خود بوده و از لحاظ جسمانی فعال باشید، وزن شما افزایش نمی یابد .

من چه چیزهایی را باید بخورم و بیاشامم ؟


• انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات (روزانه دست کم 10-8 واحد غذایی).
• غلات سبوسدار، ماکارونی و نان.
•میان وعده های بدون چربی یا کم چربی مانند چوب شور.
• آب نبات سفت بدون قند.
• غذاهای حاوی مقادیر اندک چربی اشباع ، چربی ترانس و کلسترول. برچسب های غذایی را بخوانید و انواع سالم را انتخاب کنید .
• آب زیادی بنوشید . مصرف الکل راقطع نموده و نوشیدنی های حاوی کافئین (قهوه ، چایی و ... ) را کمتر مصرف کنید .
چگونه فعالیت جسمانی می تواند به من کمک کند ؟
• قدم زدن و سایر ورزش ها سبب برطرف شدن استرس ها و ایجاد آرامش در شما می شوند .
• به شما در کنترل اشتها کمک می کنند .
• روحیه شما را بهبود می بخشند .
• سبب سوختن کالریها شده و اگر کالری کمتری نسبت به همیشه مصرف نمایید، سبب کاهش وزن شما می شود .
• به شما در باقی ماندن در وزن سالم کمک می نماید .

کدام فعالیت ها سبب کاهش وزن در شمامی شوند ؟


فعالیت جسمانی، در کاهش وزن خود و حفظ آن به شما کمک می کند. هر یک از موارد زیر را امتحان کنید . اگر مدت زیادی است که فعالیت ندارید یا دچار مشکلات پزشکی هستید ، میانسال یا سالمند هستید و تصمیم به انجام برنامه فعالیتی شدید دارید با پزشک خود مشورت کنید .
• در محله خود یا در پاساژهای اطراف منزل قدم بزنید .
• از پله به جای آسانسور و پله برقی استفاده کنید .
• حرکات موزون جدید را یاد بگیرید .
• دوچرخه سواری کنید .
• در حیاط منزل کار کرده یا باغبانی بکنید .
• ماشین خودرا در فاصله زیادی نسبت به محل کار خود پارک نموده و بقیه راه را پیاده روی کنید .
• به کلاس های نرمشهای هوازی برویدو یا از یک نوار ویدیویی در منزل استفاده کنید.
 

به جای سیگار کشیدن من چه کاری می توانم بکنم ؟


• با استفاده ازیک مداد ، گیره کاغذ یا تیلهخود را مشغول نگه بدارید .
• هویج ، سیب، جعفری و آدامس های بدون قند بجوید .
• دندان های خود را مسواک بزنید و همواره دهان خود را مطبوع نمایید .
• همواره خود را مشغول کنید . ماشینتان را بشویید ، باغبانی کنید ، بافتنی ببافید یا با پازل بازی کنید ، غذا بپزید و نامه بنویسید .
• ورزش جدیدی را امتحان کنید .
• استراحت کافی نموده و از لحاظ جسمانی فعال باشید .

چه کارهای دیگری را می توانم انجام دهم ؟


• از تکنیک های آرامش مانند تنفس عمیق یا تمرکز استفاده کنید .
• در مورد چیزهای مثبت فکر کنید . به ترک سیگار خود افتخار کنید .
• بنویسید که چرا سیگار را ترک کرده اید و بارهاآنرا بخوانید .
• وقت خود را با افراد غیر سیگاری بگذرانید .
• به مکان هایی بروید که نتوانید سیگار بکشید، مانند مغازه ها ، سینما ، مسجد یا کتابخانه .
هر روز و هر هفته که غیرسیگاری باقی ماندید به خودتان پاداش بدهید . از غذا به عنوان پاداش استفاده نکنید .

من چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟


با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.

آیا پرسش یا توضیحی از پزشک خود دارید ؟


دقایقی را برای یادداشت سوالات خود در ملاقات بعدی خود با پزشکتان اختصاص دهید. برای مثال:
من چگونه می توانم برچسب مواد غذایی را بررسی کنم ؟


تهیه و تنظیم :
 واحد پیشگیری و آموزش همگانی مرکز قلب تهران
دکتر اکبر نیک پژوه

       


تعداد بازدید : 502
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...
ساعت و تاریخ : 22:22- 1396/9/22
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :
شماره تماس :
توضیحات :
نظرسنجی
نظر شما پيرامون کيفيت اطلاع رساني وب سايت چيست




 
مجله مرکز قلب تهران تالار گفتمان علمی
ویژه پرسنل
بخش نامه و دستورالعمل ها اتوماسیون اداری دانشگاه قوانین و مقررات تورهای سیاحتی و زیارتی ورود همکاران به سیستم ثبت نام بیمه تکمیلی درمان مشاهده خدمات قابل ارائه همکاران