مرکز قلب تهران

جلسه هيئت رئيسه دانشگاه با حضور آقای دکتر جعفریان ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز قلب تهران

۱۳۹۵/۰۵/۱۰

مرکز قلب تهران می تواند بهترین بیمارستان دولتی باشد

  

در یک‌صد و بیست و یکمین جلسه دوره چهارم هیئت‌رئیسه دانشگاه، گزارش جامعی از فعالیت‌های مرکز قلب تهران و برنامه‌های آن در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی ارائه شد.

 

در جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه که صبح روز یکشنبه 10 مرداد سال 95 در مرکز قلب تهران برگزار شد، دکتر کریمی رییس این مرکز با ارائه گزارشی کامل از وضعیت آن در حوزه‌های مختلف گفت: این مرکز دارای 452 تخت فعال است. همچنین ضریب اشغال تخت در سه‌ماهه نخست سال 95، در حدود 91 درصد بوده است.
وی با اشاره به تعداد پزشکان درمانی و هیئت‌علمی گفت: تعداد 74 عضو هیئت‌علمی و درمانی، در این مرکز مشغول فعالیت هستند. همچنین از میان پزشکان هیئت‌علمی، 65 درصد استاد و دانشیار و 35 درصد استادیار هستند.  
دکتر کریمی نسبت پرستار به تعداد تخت فعال را 1.1 برآورد کرد و افزود: نسبت پرسنل واحد پرستاری به غیرپرستاری دوبه‌یک است و برای حفظ این نسبت طی سالیان گذشته تلاش زیادی کرده‌ایم.

اقدامات بیمارستان در حوزه آموزش
دکترکریمی با اشاره به عملکرد مطلوب بیمارستان در حیطه آموزشی گفت: کمیته‌های مختلف آموزشی در این مرکز به‌صورت مرتب برگزار می‌شوند و واحد توسعه آموزش نیز از سال گذشته راه‌اندازی شده است. با توجه به عدم پیش‌بینی زیرساخت‌های آموزشی در این بیمارستان در سال‌های گذشته تلاش در جهت ایجاد زیرساخت‌های آموزشی انجام گردیده است .
وی درزمینه آموزش در مرکز قلب گفت: با توجه به وجود اعضاء هیئت‌علمی تمام‌وقت، مراجعه زیاد بیماران قلبی و وجود امکانات آموزشی دیگر این مرکز درزمینه آموزش بسیار پیشرفت نموده است. ضمن آن‌که این مرکز در سال‌های مختلف رتبه‌های نخست کشور در رشته داخلی قلب و جراحی را به خود اختصاص داده که می‌توان به‌عنوان‌مثال در سال 91 تمامی چهار رتبه نخست قلب کشور و در سال 93 رتبه نخست کشور و همچنین رتبه نخست جراحی در سال 94 مربوط به این مرکز بوده است.

دستاوردهای بیمارستان در حوزه پژوهش
دکترکریمی در رابطه با وضعیت بیمارستان در حوزه پژوهش گفت: باوجوداینکه پس از حوزه‌های درمان و آموزش، پژوهش سومین اولویت مرکز قلب تهران در آغاز راه‌اندازی بوده است، ولی این مرکز موفق به ایجاد زیرساخت‌های کاملاً مناسب در این زمینه شده است. ازجمله آنکه ساختمانی پنج طبقه در ضلع جنوبی بیمارستان به مرکز تحقیقات اختصاص داده‌شده است.
وی با اشاره به تشکیل شورای پژوهشی مرکز از سال 86 گفت: از زمان تأسیس مرکز قلب تهران، 618 طرح تحقیقاتی مصوب شده است. همچنین دو طرح بزرگ تحقیقاتی که یکی از آن‌ها کار مشترک با کشور ایتالیا و دیگری مطالعه کوهورت در تهران است، در حال انجام است. درزمینهٔ مقالات نیز، این مرکز از سال 84 با ارائه 17 مقاله کار خود را آغاز کرده و تا پایان سال 93، موفق به انتشار 515 مقاله ایندکس شده در مجلات معتبر خارجی شده است. همچنین مجله انگلیسی مرکز قلب (The Journal of University Tehran Heart Center ) که 40 و یکمین شماره آن در حال چاپ است و در سایت‌های معتبر ازجمله مدلاین ایندکس می‌شود، از معتبرترین مجلات قلب کشور محسوب می‌شود.
وی بانک‌های اطلاعاتی مرکز قلب تهران را در کشور منحصربه‌فرد خواند و گفت: از ابتدای تأسیس مرکز، بر آن شدیم تا همه کارها و اقدامات انجام‌شده را طبق استانداردهای بین‌المللی در قالب بانک‌های اطلاعاتی ثبت کنیم. در میان چهار بانک اطلاعاتی مرکز، تاکنون 42 هزار و 700 مورد از اطلاعات بیمارانی که مورد جراحی قلب قرارگرفته‌اند، به ثبت رسیده است. همچنین حدود 109 هزار مورد اطلاعات مربوط به آنژیوگرافی، بالغ‌بر 25 هزار و 300 مورد مربوط به PCI و 75 هزار و 600 مورد مربوط به Acute Coronary Syndrome ثبت‌شده است .  ضمن آن‌که در سال‌های گذشته در دو نوبت با اجازه انجمن جراحان قلب اروپا، بانک اطلاعاتی بیماران جراحی قلب این مرکز در مقایسه با کشورهای اروپایی چاپ‌شده است.
رییس مرکز قلب تهران در ادامه افزود: کسب رتبه سوم تحقیقات در میان مراکز بالینی با ردیف مستقل دانشگاه ازجمله افتخارات این مرکز در سال 93 است.

برگزاری برنامه‌های آموزشی مختص بیماران
دکتر کریمی بابیان برنامه‌های آموزشی مرکز برای بیماران گفت: برنامه آموزش بیماران بستری در بیمارستان در طی دوران بستری و در دوره بازتوانی در بخش بازتوانی و پس‌ازآن ماهی یک‌مرتبه با همراهی خانواده‌های آن‌ها در سالن اجتماعات مرکز برگزار می‌شود. همچنین برگزاری تور یک‌روزه پارک چیتگر به همراه پزشک و پرستار، از برنامه‌های آموزشی ورزشی این مرکز برای بیمارانی است که جراحی‌شده‌اند و دوران بازتوانی را سپری می‌کنند.
رییس مرکز قلب تهران با اشاره به تکریم ارباب‌رجوع و اجرای کد پوشش حرفه‌ای، تأمین امکانات رفاهی برای پرسنل ازجمله تورهای مسافرتی و ساخت پارکینگ طبقاتی به ظرفیت 400 اتومبیل و پیش‌بینی ساخت استخر در بیمارستان را از اقدامات انجام‌شده برای رفاه حال پرسنل دانست و افزود: از محورهای موردتوجه این مرکز درزمینهٔ مصرف دارو، اقدامات بهینه‌سازی جهت کنترل مصرف داروهای گران‌قیمت است.

چالش‌های بیمارستان
دکتر کریمی با اشاره به برخی از چالش‌های این مرکز گفت: محدودیت فیزیکی بیمارستان از سه جهت جغرافیایی و افزایش تقاضا توسط بخش‌های مختلف بیمارستان و پراکندگی بخش‌های تصویربرداری مرکز، بالا بودن مراجعات بیماران و نبود فضای مناسب جهت بخش اکوکاردیوگرافی مستقل، عدم تناسب فضای فیزیکی اورژانس با توجه به تعداد تخت بیمارستان و تعداد بالای مراجعات اورژانس، نبود فضای مناسب برای بخش بازتوانی، بالا بودن حجم مراجعات روزانه آزمایشگاه، محدودیت‌های کلینیک‌های سرپایی، عدم پیش‌بینی فضای مناسب جهت بخش‌های اداری، خدماتی، نقلیه و مالی و نیاز به راه‌اندازی Cardiac MRI ازجمله چالش‌هایی است که با آن روبرو هستیم.
وی شلوغی درب اورژانس در جنوب بیمارستان را ازجمله چالش‌های مهم بیمارستان دانست و گفت: با توجه به این مسئله، نیاز به دسترسی راحت بیماران اورژانس به بخش اورژانس وجود دارد و بنابراین اصلاح این راه ورود از ضروریات مبرم و فوری است.
وی تلاش برای گسترش ساختمان‌های بیمارستان از ضلع جنوبی آن را ازجمله راهکارهای در دست اقدام برای غلبه بر محدودیت فیزیکی بیمارستان و رفع مشکلات مذکور در طی سال‌های گذشته خواند و افزود: ایجاد کلینیک سرپایی، بخش بازتوانی، بخش مجزا برای اکوکادیوگرافی، افزایش فضای فیزیکی اورژانس، ایجاد ساختمان‌های مجزا جهت بخش‌های اداری و مالی، تجمیع فعالیت‌های پژوهشی و ایجاد پژوهشکده قلب و عروق از دیگر اهداف خرید و تملک واحدهای ضلع جنوبی بیمارستان بوده است.
دکترکریمی بابیان انتظارات و درخواست‌های مرکز قلب از ستاد دانشگاه گفت: تسهیل در جذب هیئت‌علمی متناسب با نیازهای مرکز در رشته‌های رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای، بیهوشی، جراحی قلب و داخلی قلب ازجمله انتظارات بیمارستان دانست. همچنین با توجه به تمام‌وقت بودن اساتید مرکز قلب ، فعالیت حرفه‌ای پس از بازنشستگی بزرگ‌ترین دغدغه این همکاران است که باید برای آن چاره‌ای بیندیشیم. در این میان بایستی به یاد داشته باشیم که اداره یک بیمارستان، تنها مربوط به امور جاری و روزمره آن نیست که باوجود مسائلی همچون بیشتر شدن انتظارات بیماران روز بروز سخت‌تر نیز می‌شود بلکه بیمارستان ازلحاظ ساختمان، تجهیزات پزشکی و تأسیسات که سه عنصر مهم آن هستند، بایستی موردتوجه قرار گیرد.

توجه به توسعه ساختمان، تجهیزات پزشکی و تأسیسات بیمارستان
رییس مرکز قلب تهران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این مرکز، درزمینهٔ توسعه ساختمان، تجهیزات پزشکی و تأسیسات از ابتدای راه‌اندازی آن تاکنون گفت: افزایش چهار اتاق عمل جدید (یک  اتاق عمل هیبرید) و تعویض چهار دستگاه آنژیوگرافی مستهلک‌شده و افزودن یک آنژیوگرافی دیگر، خرید و تجهیز مستمر بخش اکوکاردیوگرافی با دستگاه‌های پیشرفته و جدید، خرید و راه‌اندازی دستگاه MSCT (Multy Slice 256 CT)، خرید و راه‌اندازی یک دستگاه Gama Camera برای بخش پزشکی هسته‌ای، تعویض بیش از نیمی از تخت‌های بیمارستان با تخت‌های جدید، راه‌اندازی سیستم PACS جهت رؤیت تمامی آنژیوگرافی‌های انجام‌شده در مرکز و رؤیت CT-Scan و MRI در همه بخش‌ها از طریق شبکه ازجمله اقدامات انجام‌شده است.
رییس مرکز قلب افزود: تعویض زیرساخت سیستم شبکه HIS بیمارستان با کابل نوری جدید جهت افزایش سرعت انتقال داده‌ها و تصویرها و بروز شدن آزمایشگاه و CSR بیمارستان با تجهیزات جدید، افزایش دو چیلر 500 تنی جهت افزایش سرمایش بیمارستان، تعویض و نوسازی هواسازی بیمارستان و تعویض شش آسانسور مرکزی بیمارستان جهت انتقال سریع و بهتر بیماران و همراهان از دیگر اقداماتی است که در راستای تجهیز و بروز نگه‌داشتن بیمارستان انجام‌شده است.
وی با اشاره به نصب بیش از 20 UPS بزرگ در بیمارستان گفت: این UPSها جهت بخش‌های Cath Lab اتاق عمل، ICU و بخش تصویربرداری خریداری و نصب‌شده است تا در موارد قطع برق شهر، این واحدها در بازه زمانی 40 ثانیه‌ای که تا وصل برق اضطراری در بیمارستان به طول می‌انجامد، بدون برق نمانند و دستگاه‌ها به کار خود ادامه دهند.
دکتر کریمی توجه به فضای فیزیکی و نمای ظاهری بیمارستان و پاکیزگی بخش‌ها را از دیگر اقدامات مستمر صورت گرفته دانست و در پایان گفت: نیروی انسانی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه بیمارستان است و در طول 15 سال گذشته تلاش کردیم این سرمایه ارزشمند را در همه رده‌های بیمارستان موردتوجه قرار دهیم و تا حد امکان مشکلات و مسائل مربوط به آن‌ها را بررسی و حل کنیم. درمجموع، با توجه به وجود اعضاء هیئت‌علمی تمام‌وقت و پرسنل سخت‌کوش مرکز، توجه بیشتر به نیروی انسانی از اهم دغدغه‌های این مرکز است.

جمع‌بندی رییس دانشگاه
دکتر جعفریان رییس دانشگاه، با اشاره به پیشرفت‌های مرکز قلب در ایجاد زیرساخت‌های مناسب، تجهیزات و توسعه آموزشی و پژوهشی بیمارستان گفت: آنچه باید موردتوجه یک بیمارستان خوب قرار بگیرد، در این مرکز لحاظ شده است. ضمن آن‌که یکی از ویژگی‌های این مرکز از ابتدا، اصرار بر روی فعالیت تمام‌وقت همه اعضای هیئت‌علمی بوده است.
وی عملکرد مرکز قلب را درزمینهٔ پژوهش مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ثبت اطلاعات بیماران و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی از اقدامات باارزش بیمارستان در این حوزه است.
دکتر جعفریان با اشاره به ماهیت آکادمیک مرکز قلب گفت: این مرکز باوجود پتانسیل‌های کافی برای فعالیت مستقل، همواره به‌عنوان یک مرکز دانشگاهی، اتصال خود را با دانشگاه حفظ کرده است. درواقع آکادمیک بودن این مرکز، ارزش‌افزوده‌ای برای آن ایجاد می‌کند.    
وی بابیان این‌که اختلاف معناداری میان خدمات ارائه‌شده در مرکز قلب با سایر بیمارستان‌های دانشگاه از جهت برخی شاخص‌ها وجود دارد گفت: با همه این وجود، اگر فکر کنیم که وضعیت فعلی خوب است، در نقطه افول قرار می‌گیریم. بنابراین نگاهمان باید بر این اساس قرار گیرد که این مرکز می‌تواند بهترین بیمارستان دولتی کشور باشد.
دکتر جعفریان با تأکید بر لزوم تعامل بیشتر مرکز قلب با واحدهای ستادی دانشگاه گفت: استقلال نسبی عملکرد مرکز قلب مدل درستی است و مانعی برای تعامل این مرکز با دانشگاه نیست.
وی با اشاره به چالش‌های مرکز قلب گفت: در مرکز قلب ترکیبی از کادر درمانی و اعضای هیئت‌علمی آموزشی و پژوهشی حضور دارند و باید چاره‌ای بیندیشیم تا بار درمانی اعضای هیئت‌علمی با جذب کادر درمانی متخصص مناسب کمتر شود.
رییس دانشگاه افزود: خروجی‌های مرکز قلب زیاد است و این یک چالش جدی است که به بررسی بیشتر و ارائه راهکار مناسب نیاز دارد. سقف فعالیت بالینی غیر آموزشی بایستی محدود و مشخص شود و بایستی این امر به اطلاع اعضای هیئت‌علمی جدید رسانده شود.
وی در ارتباط با فضای فیزیکی مرکز قلب گفت: در حال حاضر فضای موجود به حداکثر ظرفیت خود رسیده است و بایستی برای گسترش مناسب آن برنامه‌ریزی کرد. در مورد دغدغه اعضای هیئت‌علمی برای دوره بازنشستگی نیز حتماً باید چاره‌ای بیندیشیم.
دکتر جعفریان با اشاره به لزوم تعامل مطلوب با بیمار و مستندسازی پرونده‌ها بر اساس ضوابط تعیین‌شده گفت: در آموزش‌ها بایستی به این نکته توجه بیشتری کرد. درعین‌حال، بر روی فراگیران سطوح مختلف، می‌توان تأثیر لازم را گذاشت. از سویی حجم فعالیت‌های درمانی مرکز قلب بسیار بالا است که این امر نیز بر آموزش تأثیر می‌گذارد.
وی بابیان این‌که مرکز قلب تهران با ظرفیت‌های مناسبی که دارا است، پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد گفت: انشاء الله این مرکز همچنان با جدیت به فعالیت‌های خود ادامه دهد و چالش‌های پیش رو را حل کند و روند رو به رشد خود را باقوت ادامه دهد.



تعداد بازدید : 585
:: ثبت نظر ، پیشنهاد و انتقاد ...
:: فرم ارتباط ...
:: ثبت پرسش ...
:: فرم تماس با ما ...
ساعت و تاریخ : 01:09- 1396/7/29
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیکی :
شماره تماس :
توضیحات :
نظرسنجی
نظر شما پيرامون کيفيت اطلاع رساني وب سايت چيست




 
مجله مرکز قلب تهران تالار گفتمان علمی
ویژه پرسنل
بخش نامه و دستورالعمل ها اتوماسیون اداری دانشگاه قوانین و مقررات تورهای سیاحتی و زیارتی ورود همکاران به سیستم ثبت نام بیمه تکمیلی درمان مشاهده خدمات قابل ارائه همکاران